Jesień – daleko od komputera, blisko do formy

Wielkimi krokami zbliża się jedna z najbardziej przygnębiających – dla niektórych osób – pór roku. Pogoda oraz krótsze i chłodniejsze dni zniechęcają do wychodzenia z domu, co sprzyja zapadaniu na depresję sezonową (ang. SAD) i narzekaniu na gorsze samopoczucie. Nieprzychylna pogoda i odczuwalny spadek nastroju nie zachęcają do podejmowania aktywności fizycznej, szczególnie takiej na świeżym powietrzu. Większość aktywnych latem osób przechodzi wtedy do trybu spoczynkowego, zasiadając przed ekranem komputera. Przygotowanie do jesieni, to dla takich osób czas spędzony w sklepach stacjonarnych lub tych internetowych.

Warto także wspomnieć o odżywianiu – wiosną i latem dostarczaliśmy organizmowi sporą dawkę witamin, natomiast ponure wieczory zachęcają do spożywania pizzy, chipsów oraz czekolad – pustych kalorii, które niedługo być może jeszcze bardziej nas zdołują.

Powody, dla których warto uprawiać sport jesienią

Dobrze już teraz uświadomić sobie, że planując wyjazdy zimowe na stok, nie popiszemy się dobrą kondycją/formą, jeśli nie podejmiemy chociażby najmniejszego wysiłku. Motywacji do ćwiczeń doda nam myśl, by już w tym sezonie zacząć pracować nad wzbudzającą podziw wakacyjną sylwetką. Nie musimy czekać z postanowieniami i rozpoczęciem dbania o siebie w sferze psychofizycznej do Nowego Roku. Im wcześniej zaczniemy, tym bardziej zadowoleni z siebie będziemy.

Okres jesienno-zimowy to czas, kiedy różne czynniki obniżają naszą odporność, jesteśmy więc narażeni na przeziębienia i choroby. Systematycznie podejmowany wysiłek fizyczny wzmocni organizm, a także skutecznie wpłynie na poprawę naszego nastroju. Na jesienną chandrę, nie istnieje chyba bardziej skuteczny sposób, niż umiarkowany wysiłek fizyczny.

Pamiętajmy przy tym, iż lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Należy zdać sobie sprawę, że mimo jesienna pora oferuje cały szereg możliwości zadbania o kondycję fizyczną, a także psychiczną. Jak możemy zatem zadbać o te dwie ważne dla ludzkiego zdrowia sfery? Przygotowałam propozycje dla osób, które chętnie wyjdą z domu nabrać nowych sił, jak i dla tych którzy chcą oderwać się od komputera i poćwiczyć w domowym zaciszu.

Ćwiczenia wykonywane w domu

Ćwiczenia wykonywane w domu mają jedną bardzo dużą zaletę – są bardzo tanie, gdyż nie trzeba zakupić żadnych drogich sprzętów, wystarczy kilkanaście zł zainwestować w matę do ćwiczeń czy skakankę.

Gimnastyka, joga lub ćwiczenia oddechowe – ćwiczenia bierne lub czynne wykonywane na macie rzeźbią ciało, zwiększają gibkość, usprawniają siłę mięśniową oraz oczyszczają umysł, natomiast ćwiczenia oddechowe pomagają polepszyć jakość naszego oddechu oraz poprawiają siłę mięśni oddechowych, a także ulepszają ruchy klatki piersiowej, udoskonalając w ten sposób komfort w trakcie wykonywania oddechu.

Początki ćwiczeń usprawniających respirację sięgają medycyny chińskiej oraz hinduskiej – elementy tych ćwiczeń oddechowych zostały wprowadzone do jogi. Prawidłowy sposób oddychania poprawia pracę naszego serca.

Skakanka – zaletami skakania na skakance są m.in.: utrata zbędnych kalorii, wzrost koordynacji ruchowej, zwiększenie wydolności, wzrost masy mięśniowej, dotlenienie organizmu, przyspieszenie przemiany materii, zwiększenie elastyczności stawów

Rowerek stacjonarny (spinning) – jest to doskonałe, lecz nieco droższe rozwiązanie, gdy za oknem panuje gorsza pogoda, a najbliższa siłownia jest daleko oraz dla osób nie mających czasu na inną formę treningu niż ćwiczenia w domu. Głównym zadaniem wykonywania takiego rodzaju treningu jest spalanie tkanki tłuszczowej. Jest to również skuteczny sposób na osiągnięcie zgrabniejszych ud i pośladków. Spinning uruchamia dodatkowo mięśnie ramion.

Ćwiczenia wykonywane poza domem

Ze względu na niższą temperaturę, ćwiczenia poza domem są dużo przyjemniejsze w sezonie jesiennym, ponieważ mniejsze jest ryzyko przegrzania organizmu, stosowana zaś odzież termiczna niweluje nieprzyjemne skutki niskiej temperatury.

Spacery oraz wędrówki górskie – spacerowanie sprzyja sprawnemu działaniu układu sercowo-naczyniowego, wzmacnia stawy, mięśnie i system odpornościowy, poprawia jakość snu, pomaga dotlenić organizm, przyspiesza metabolizm i pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi.

Obniża się poziom stresu, uwalniają się hormony szczęścia, poprawia się koncentracja.

Najlepszym okresem na spacery jak i górskie wędrówki jest złota polska jesień. Jest to czas, kiedy jeszcze ciepłe dni i mieniące się kolorami szlaki zachęcają do wędrówek i wypoczynku na łonie przyrody, a opłaty za ewentualny nocleg w schronisku stają się niższe.

Basen/pływanie – pływanie jest jedną z dyscyplin sportu, a także metod rehabilitacji, gdyż odciąża stawy, buduje mięśnie i pomaga w leczeniu zwyrodnień kręgosłupa. Jest to idealny wysiłek fizyczny dla osób spędzających długie godziny przed komputerem. Wielką zaletą jest duża dostępność krytych pływalni w pobliżu miejsca zamieszkania.

Siłownia/sporty siłowe – najważniejszy dla nowicjusza jest pierwszy trening, gdyż decyduje on o tym, czy zaczniemy pracować nad swoją sylwetką. Dobrze dobrana intensywność treningu zachęci nas do powtórnej wizyty. Ważne jest poprawne wykonywanie ćwiczeń i umiejętne korzystanie ze sprzętu treningowego. Przy kilku pierwszych wizytach warto rozważyć skorzystanie z pomocy trenera.

Ćwiczenia siłowe to świetny sposób na realizację wielu celów, m.in.:

  • utratę zbędnych kilogramów,
  • budowę masy mięśniowej,
  • zwiększenie siły i wytrzymałości

Bieganie/jogging – nie wystarczą dobre buty. Ważna jest tutaj wiedza, by stopniowo zwiększać odległości i tempo biegania – zapobiegnie to kontuzjom jak i zniechęceniu do uprawiania tego jednego z najprzyjemniejszych sportów.

Bieganie wzmacnia więzadła stabilizujące stawy, pomaga w spalaniu kalorii, obniża ryzyko chorób serca, zwalcza stres i znacząco poprawia humor.

Rozpoczynając jakąkolwiek aktywność fizyczną, dobrze jest wziąć pod uwagę tzw. metodę kaizen, czyli metodę małych kroków. Ma ona na celu zaszczepienie w nas nawyku systematyczności, co w każdym sporcie jest najważniejsze. Odpowiednim sezonem na jej wprowadzenie jest właśnie jesień, kiedy mamy wiele pomysłów, ale brak chęci na ich realizację. Warto przynajmniej 3 razy w tygodniu oderwać się od komputera i wykonać krótki trening na rowerku magnetycznym lub każdego dnia zrobić 10 przysiadów. Efekty takich ćwiczeń jeszcze bardziej zachęcą nas do wytrwania w naszym postanowieniu. Na zakończenie warto też wspomnieć o nawodnieniu organizmu i odpowiedniej diecie. Jeśli połączymy te dwa elementy z treningiem, będziemy w stanie osiągnąć bardzo zadowalające efekty. Przy okazji, czas spędzany na surfowaniu w sieci, ograniczymy do minimum.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.