Jak uniknąć kontuzji na stoku

Zanim wyjedziemy na narty warto zastanowić się, jak możemy uniknąć ewentualnej kontuzji. Osoby, które prowadzą siedzący tryb życia, spędzając niemal cały dzień za biurkiem są szczególnie podatne różnego rodzaju urazy powstałe podczas jazdy na nartach. Taka osoba może również łatwo nabawić się zakwasów oraz stosunkowo częstych urazów stawów kolanowych.

Przygotowania dla sezonu

Przed rozpoczęciem sezonu narciarskiego każdy, kto na co dzień prowadzi mało aktywny tryb życia, powinien odpowiednio się do niego przygotować, najlepiej poprzez kilkutygodniowy trening ogólnorozwojowy na siłowni. Taki rodzaj treningu, pod warunkiem że jest prowadzony 4 razy w tygodniu po 1,5h, pozwoli na poprawę kondycji, wzmocnienie mięśni i uelastycznienie stawów, a tym samym na zminimalizowanie negatywnych skutków wypadku.

Na stoku

Osoby, które prowadzą cały rok aktywny tryb życia nie muszą specjalnie przygotowywać się do sezonu. Wystarczy, że zapamiętają, by na stoku odpowiednio się rozgrzać. Rozgrzewka powinna trwać około 15 minut, może nią być przebieżka, przysiady i koniecznie stretching. Dzięki rozgrzewce stawy będą bardziej elastyczne, a mięśnie przyzwyczają się do wysiłku, co pozwoli uniknąć takich kontuzji, jak np. skręcenia. Rozgrzewka powinna być zawsze i dla każdego istotnym elementem profilaktyki kontuzji, nie tylko dla osób aktywnych.

Jak upadać?

Aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń, można nauczyć się upadać na nartach. Oczywiście na początku nie będzie to proste, bowiem w czasie upadku jesteśmy spięci i zdenerwowani, a technika upadania polega głównie na rozluźnieniu mięśni. Osoba upadająca powinna przede wszystkim skupić się na upadku na biodra, pośladki i ramiona i nie wykonywać żadnych niekontrolowanych ruchów. Wyciąganie rąk do przodu i upadanie na nie może skończyć się kontuzją nadgarstka. Można jej jednak zapobiec zakładając specjalne rękawice z wbudowanym ochraniaczem na tę część dłoni. Takie rękawice nie dość, że ochronią nadgarstek przed urazem, to jeszcze zadziałają jak amortyzacja.

Powrót na stok po kontuzji

Osoby, które mają za sobą jakaś kontuzję, powinny szczególnie dobrze przygotować się do nowego sezonu. Dodatkowo powinno się pamiętać o tym, by na kontuzjowane wcześniej miejsca zakładać stabilizatory. Zmniejszą one ryzyko powstania kolejnego urazu w tym samym miejscu.