Jak prawidłowo rozgrzać się przed pływaniem?

Pływanie to aktywność fizyczna niosąca ze sobą cały ogrom korzyści, jednak by była jak najbardziej efektywna i przyjemna – nie można pominąć ważnego elementu treningu, jakim jest rozgrzewka. Wielu ludzi jednak bagatelizuje istotę rozgrzewki przed skokiem do basenu, bowiem traktują pływanie jako trening uzupełniający i przez to nie kojarzą tej aktywności fizycznej z koniecznością rozgrzania organizmu przed jej rozpoczęciem. To błąd, gdyż przed pływaniem, tak samo jak przed każdym innym rodzajem treningu odpowiednie przygotowanie ciała do podjęcia wysiłku fizycznego – ma znaczenie. Jest to szczególnie istotne zimową porą, gdy temperatura na zewnątrz hali pływackiej w odniesieniu do tej w jej wnętrzu znacznie się różni.

Rozgrzewka przed pływaniem jest ważna, ponieważ:

  • podnosi temperaturę ciała,
  • przygotowuje mięśnie do wysiłku,
  • pomaga uniknąć skurczów.

Jeśli tylko to możliwe powinno się przeprowadzić rozgrzewkę jeszcze przed przebraniem się w strój kąpielowy np. na znajdującej się obok basenu siłowni. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko ewentualnych wypadków i urazów, które mogłyby mieć miejsce w przypadku rozgrzewki wykonywanej już przy basenie, na śliskiej powierzchni, będąc w klapkach lub boso.

Pasek do okularów pływackich pojedynczy biały Pasek do okularów
pływackich
pojedynczy biały
8.00 zł
Płyn do okularów ANTI-FOG Aqua-Speed Płyn do okularów
ANTI-FOG Aqua-Speed
11.00 zł
9.50 zł
Okulary pływackie, treningowe, filtr UV, Anti-Fog ZOOM Spokey Okulary pływackie,
treningowe, filtr
UV, Anti-Fog ZOOM
Spokey
19.00 zł
Okulary pływackie, treningowe, filtr UV, Anti-Fog ZOOM Spokey Okulary pływackie,
treningowe, filtr
UV, Anti-Fog ZOOM
Spokey
19.00 zł

Jeśli chodzi o rozgrzewkę ważne są zarówno ćwiczenia rozciągające, jaki i rozgrzewające. Należy pamiętać o dwóch ważnych zasadach, by przede wszystkim skupić się na tych mięśniach, które będą dane największemu wysiłkowi w trakcie pływania oraz o tym, by rozgrzewać się zaczynając od górnych partii ciała, przechodząc sukcesywnie w dół.

Przykładowe ćwiczenia rozciągające

  1. Stań trzymając za stopę nogę ugiętą w tył, następnie staraj się pociągnąć piętę możliwie jak najbliżej do pośladków. Wytrzymaj kilka sekund, a następnie powtórz to samo ćwiczenie, ale na drugą nogę.
  2. Wykonaj pogłębiony skłon do podłoża – raz z rozkrokiem, raz na wyprostowanych nogach.
  3. Wykonaj skłon boczny w kierunku ręki ugiętej w łokciu ręce, opartej na biodrze. Drugą rękę trzymaj w górze, następnie zmień strony.

Ćwiczenia rozgrzewające

1. Wykonaj krążenia ramion: naprzemiennie, jednostronnie, zarówno w przód, jak i w tył.
2. Wykonaj krążenia tułowia, w tym przede wszystkim kolan, karku, tułowia.

Pamiętaj, że dzięki prawidłowo wykonanej rozgrzewce zapewniasz sobie prawidłową stymulację organizmu przed wysiłkiem.  Ważne jest zatem, by uświadomić sobie,  że rozgrzewka nie jest zabawą, ale newralgicznym elementem całego treningu. Jeśli zabierasz dziecko na basen również od pierwszego wyjścia  dbaj o ten zdrowy nawyk wykonywania odpowiednich ćwiczeń przed wejściem do wody.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.